Om bränslet tar slut…

ATT FÅ SLUT PÅ BRÄNSLE KAN VARA SKADLIGT FÖR DIN BIL

Om det händer är det värt att veta vad man ska göra och vad man inte ska göra om du befinner dig fast med en tom tank. När tanken lämnas helt tom börjar motorn dra in luft tillsammans med det sista av bränslet. Denna luft kan hindra motorn från att starta igen. Av denna anledning är det aldrig bra att låta din bil gå helt torr, även om du vet att det finns en bensinstation i närheten eller har en dunk med reservbränsle i bagageutrymmet. Det sätter motorn under mycket onödig stress och kan innebära att bilen får kämpa för att gå igång igen även efter att du har fyllt på bilen, tack vare en uppbyggnad av luft i bränsletank och förbränningskammare.

Innan din bil får slut på bränsle bör det finnas flera tecken på att det är dags bege sig till en bensinstation för att tanka. Du kanske tror att motorn helt enkelt slutar gå när bränsletanken blir tom. Detta är vanligtvis inte fallet. Istället kan din bil visa tecken på bränslesvält – nedgångar i bilens prestanda, oregelbundna kraftstötar, baktändning eller förstoftning. Den hydrauliska kraften som matas in i din servostyrning och bromsar kommer att avta för att försvinna. Även om detta inte hindrar dig från att styra eller stoppa bilen, kommer dessa funktioner säkert att kräva mycket mer ansträngning att kontrollera. Bilar med elektrisk servostyrning bör dock inte ha det här problemet eftersom kraften från ditt batteri säkerställer att din styrning fortsätter att fungera som vanligt.

Jeepdunk 10L (artikel 1010) med påfyllningspip som tillbehör (artikel 3001)

20L låg dunk (artikel 2520) med praktisk bränslepump
(artikel 3004). Ett perfekt kit till både bil och båt!

VILKEN SKADA KAN DETTA ORSAKA?

Det blir inte alltid motorskador vid bränslestopp. Moderna motorer är byggda för att tåla mycket mer än att bara köra torrt. Där problemen börjar är om du kör en äldre bil eller om du regelbundet får slut på bränsle.

När en bil har lite bränsle kommer den att dra in allt för att hålla sig igång, inklusive skräp och partiklar som byggts upp i botten av bränsletanken. Äldre bilar är särskilt känsliga för att dra genom skräp, varför du bör ha för vana att aldrig låta bränslenivån sjunka för lågt.

Om skräp från bränsletanken dras in i bränsleledningarna och riktas mot motorn, kan det leda till blockeringar i filtren som hindrar motorn från att prestera som bäst eller till och med inte starta alls.

KÖR DU EN DIESEL? DÅ BÖR DU VARA MER FÖRSIKTIG MED ATT FÅ SLUT PÅ BRÄNSLE

Om du äger en dieselbil har du förmodligen hört om farorna (och potentiella kostnader) som kan orsakas av att bränsletanken går tom.

Den kraftfulla bränsleinsprutningen i dieselmotorer börjar dra in mycket luft när det inte finns mer bränsle i tanken, detta kan ha en katastrofal effekt på olika komponenter i systemet.
När bränslesystemet blir helt igensatt med luft skadar det injektorerna och filtren och kan göra det otroligt svårt att få motorn att komma igång. För att få igång en dieselmotor igen efter torrkörning kan behövas professionell hjälp med rätt verktyg. Det är ofta så att luft måste avluftas från bränslesystemet.
En dyr och tidskrävande process som bör lämnas upp till proffsen, eftersom de måste ta bort filtren, rengöra och blåsa ut alla bränsle-ledningar, och eventuellt byta ut injektorerna och pumpen.
Om du kör en hybrid måste du fortfarande tänka på ditt bränsle – att få slut på både bränsle och el skulle verkligen lämna dig fast!

OMSTART

När du har tankat din bil på ett säkert sätt och behöver få igång motorn igen, finns det ett par saker du kan göra för att se till att motorn startar utan att man lägger för mycket belastning på tändningen, startmotorn och batteriet.

Det kan ta några försök att få igång motorn eftersom bränslet inte har cirkulerat genom systemet, så det är en bra idé att inte vrida tändningen om och om igen, eftersom detta bara tömmer batteriet.

HÄR ÄR NÅGRA SAKER DU KAN PROVA FÖR ATT FÅ IGÅNG MOTORN:

– Tryck på gaspedalen för att koppla in bränsleinsprutningen snabbare. Detta kommer att få bränslet att cirkulera genom motorn för att hjälpa bilen att starta.
– Om tändningen vrids till sitt ”på” läge utan att starta motorn ett par gånger kan den elektriska bränsleinsprutningen börja cirkulera bränsle utan ett högt krav på ström som läggs på batteriet.
– Se till att bilen har haft gott om tid att svalna. Slut på bränsle kan orsaka att bränslepumpen överhettas och felar, och det kan ta ett tag för den för att återgå till normal driftstemperatur, även efter tankning.

Du kanske tror att oddsen för att få slut på bränsle är små. Men dessa saker händer, särskilt om du fastnar i trafiken eller dåligt väder under lång tid. Det bästa du kan göra är att vara förberedd, så om du ska på en lång resa eller det är dåligt väder, se till att bilens tank är full, samt att du alltid har en extra dunk med minst 10L bränsle med dig!

Försök att alltid hålla bränsletanken fylld till minst en fjärdedel. Genom att göra det får motorn endast rent bränsle och inte de smutsiga partiklarna längst ner i tanken.

Även om det kanske inte är olagligt att få slut på bränsle i ditt land, var medveten om att bilister fortfarande kan bötfällas för vårdslös och hänsynslös körning om deras bil hindrar andra/trafiken!

Planera och kör klokt och försiktigt. Njut av din resa!

20L bränsledunk med sin tillhörande påfyllningspip med AutoStop